ضمن عرض تبریک سال نو ! امیدواریم تجربه ی خوبی در استفاده از نسخه جدید وبسایت داشته باشید

گزارش مشکل
جلسات انجمن

هفدهمين جلسه هيئت تحريريه نشريه هيدروليک

هفدهمين جلسه هيئت تحريريه مجله هيدروليک در تاريخ چهارشنبه ۳ خردادماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۵:۳۰ الي ۱۷:۰۰ در بستر فضاي مجازي برگزار گرديد. ابتدا آقاي دکتر شفاعي از حضور اعضا محترم هيات تحريريه قدرداني کردند و در ادامه آقاي دکتر صمدي گزارشي از فعاليت‌هاي انجام شده در بخش‌هاي مختلف به شرح زير ارائه نمودند:

۱- تعداد مقالات واصله در سال ۱۴۰۱ و وضعيت پذيرش يا رد آنها به اطلاع اعضاي هيات تحريريه رسيد. بر اساس اين گزارش از ۳۹ مقاله واصله، حدود ۱۸ مقاله پذيرفته شدند و حدود ۶ مقاله همچنان در فرايند داوري قرار داشتند. ضمن اينکه ۱۳ مقاله نيز توسط دبيران تخصصي يا داوران رد شده‌اند. بر اساس اين گزارش عملا تعداد مقالات کافي براي شماره‌هاي يک سال نشريه (۳۲ مقاله در ۴ شماره) در سال ۱۴۰۱ دريافت نشده است و نشانه‌هاي کمبود مقالات براي نيمه دوم سال ۱۴۰۲ هويدا مي‌باشد.
۲- در خصوص هزينه دريافتي نشريه از مقالات، بعد از بحث و تبادل نظر، پيشنهاد گرديد که حتي‌الامکان اين هزينه افزايش پيدا نکند.
۳- هيات تحريريه نشريه پيشنهاد نمودند که هيات مديره انجمن نسبت به حذف هزينه داوري و انتشار مقالات انگليسي در مجله هيدروليک تصميم‌گيري نمايند. اين پيشنهاد به منظور تشويق نويسندگان و نيز با توجه به نياز مبرم مجله به دريافت مقالات انگليسي جهت انتشار اولين شماره مطرح گرديد. از آنجايي که مجله در حال حاضر ۳ مقاله پذيرفته شده انگليسي دارد، بايستي حتي‌الامکان تا پايان سال ۵ مقاله ديگر براي انتشار يک شماره تامين گردد.
۴- در خصوص انتخاب داوران منتخب مجله براي سال ۱۴۰۱، امتيازات داوران به سمع و نظر هيات تحريريه رسيد. براساس بررسي‌هاي انجام شده مطابق آيين‌نامه قبلي در اواخر سال گذشته، عملاً سه داور (دکتر عبدالرضا ظهيري، دکتر جواد احديان، دکتر سيدعباس حسيني) موفق به کسب امتياز لازم بعنوان داور برگزيده شدند و هيچکدام از داوران امتياز لازم براي انتخاب بعنوان داور برجلسته را اخذ نکردند.
۵- گزارشي از روند تکميل مدارک مجله براي شرکت در ارزيابي ۱۴۰۱ به اطلاع هيات تحريريه نشريه رسيد.
۶- موضوع عدم رعايت اخلاق انتشار در سه مقاله ارسالي توسط يکي از نويسندگان به اطلاع اعضاي هيات تحريريه رسيد. آقاي دکتر شفاعي اعلام نمودند که اين سه مقاله با وجود استفاده از امکانات آزمايشگاهي دانشگاه تربيت مدرس نام هيچکدام از اساتيد دانشگاه در آن ذکر نشده بود و اين موضوع به استاد مرتبط با تحقيق (آقاي دکتر قدسيان) رسيد و هر سه مقاله از فرايند بررسي و انتشار حذف شدند. در نهايت بعد از بررسي و اخذ تعهد از نويسندگان و اصلاح ترکيب اسامي، دو مقاله پذيرفته شده در نوبت انتشار شماره‌هاي نيمه دوم سال ۱۴۰۲ يا ابتداي سال ۱۴۰۳ قرار گرفتند و يک مقاله در حال داوري نيز به نويسندگان کلاً عودت داده شد. همچنين آقاي دکتر شفاعي از اعضاي هيات تحريريه درخواست نمودند که قبل از ارسال به داوري يا در فرايند ارزيابي خودشان، دقت بيشتري در بررسي مقالات دريافتي نمايند که مجله در مراحل بعدي با مشکلات اينچنين مواجه نگردد.
۷- آقاي دکتر کبيري ساماني پيشنهاد نمودند همانند سال گذشته از طرف انجمن يا نشريه نامه‌اي براي دعوت از محققان جهت ارسال مقالاتشان به مجله هيدروليک و با اشاره به زمان کوتاه داوري و رتبه نشريه صورت گيرد تا بتوان مقالات موردنياز را تا پايان سال تامين نمود.
۸- خانم دکتر پرورش پيشنهاد نمودند که مجله نسبت به پذيرش مقالات داده‌محور (Data in Brief) همانند بسياري از نشريات بين‌المللي اقدام کند. با توجه به عدم وجود چنين دسته‌بندي براي انتشار مقالات توسط مجلات علمي در آيين‌نامه‌هاي موجود، مقرر شد طي نامه‌اي به کميسيون نشريات وزارت عتف موضوع استعلام گردد و در صورت موافقت وزارت عتف، خانم دکتر پرورش اولين مقاله از اين نوع را به مجله ارسال نمايند.
۹- آقاي دکتر دهقاني پيشنهاد نمودند مجله نسبت به پذيرش و انتشار مقالات بحث يا نقطه‌نظر (Discussion) همانند ساير نشريات معتبر دنيا اقدام نمايد. هيات تحريريه با اين پيشنهاد بصورت کلي موافقت نمودند و قرار شد آقاي دکتر شفاعي پيش‌نويس اوليه فرمت اين قبيل مقالات را همراه با دستورالعمل مربوطه تهيه نمايند.
۱۰- خانم دکتر پرورش پيشنهاد نمودند که مجله براساس اطلاعات پايگاه گوگل اسکالر نسبت به بررسي مقالاتي از مجله هيدروليک که طي يکسال بعد از انتشار، بيشترين ارجاع (citation) را کسب نموده‌اند اقدام کند و در صورت امکان ضمن اطلاع‌رساني در وبگاه نشريه، موضوع در قالب نامه‌اي به محل خدمت نويسندگان منعکس و حتي‌الامکان از ايشان تقدير شود.
۱۱- مقرر شد آقايان دکتر صمدي و دکتر ايوب زاده موضوع تشويق اعضاي هيات تحريريه نشريه را به منظور فعاليت‌هاي انجام شده در جلسه هيات مديره انجمن مطرح نمايند.

 

حاضرين جلسه:

دکتر سيد علی ايوب زاده
دکتر عاطفه پرورش ريزی
دکتر عباس خير
دکتر امير احمد دهقانی
دکتر محمود شفاعی بجستان (سردبير)
دکتر مجتبی صانعی
دکتر ناصر طالب بيدختی
دکتر جواد فرهودی
دکتر عبدالرضا کبيری سامانی
دکتر مهدی ياسی
دکتر امير صمدی (مدير داخلی)

غايبين:

دکتر جواد احديان (مدير مسئول)
دکتر بهزاد عطائی آشتيانی
دکتر مسعود تابش
دکتر عبدالمجيد محمديان

 

تصاوير جلسه:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا