صفحه نخست - اخبار انجمن - قطع نامه شانزدهمین دوره کنفرانس هیدرولیک ایران

قطع نامه شانزدهمین دوره کنفرانس هیدرولیک ایران

با سپری شدن ربع قرن از تأسیس انجمن هیدرولیک ایران، شانزدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران در تاریخ ۱۵ و ۱۶ شهریور ماه ۱۳۹۶ با همکاری انجمن و دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه محقق اردبیلی در شهر اردبیل برگزار شد. شرکت‌کنندگان طی نشست‌های تخصصی و ارائه مقالات، بندهای زیر را مورد تأکید قراردادند.

۱- ضرورت تصویب لایحه و راه‌اندازی سازمان “نظام‌ مهندسی آب”.

۲- تشکیل و معرفی اتحادیه علمی علوم آب با مشارکت و همکاری ۱۳ انجمن‌ علمی مرتبط با آب و محیط‌زیست شامل انجمن‌های: علوم و فنون دریایی ایران، علوم و مهندسی منابع آب ایران، مهندسی دریایی ایران، آبخیزداری ایران، آبیاری و زهکشی ایران، مهندسی آبیاری و آب ایران، سیستم‌های سطوح آبگیر باران ایران، مهندسی رودخانه ایران، هیدرولوژی ایران، آب و فاضلاب ایران، انجمن سازگاری با خشکی و خشکسالی و انجمن تونل ایران و انجمن هیدرولیک ایران. براساس جلسه مجمع عمومی اتحادیه (۲۰/۲/۹۶)، انجمن هیدرولیک ایران، انجمن منابع آب ایران، انجمن آب و فاضلاب ایران و انجمن مهندسی دریایی ایران به عنوان اعضا اصلی اتحادیه و انجمن آبخیزداری و انجمن سطوح آبگیر باران به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند. ضمناً انجمن هیدرولوژی ایران بعنوان بازرس اصلی و انجمن سازگاری با خشکی و خشکسالی بعنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شدند. همچنین انجمن هیدرولیک ایران بعنوان رئیس هیئت مدیره اتحادیه انتخاب شد.

۳- به‌کارگیری توانمندی تخصصی انجمن هیدرولیک ایران در ارزیابی و نظارت فنی- اقتصادی- اجتماعی- زیست محیطی بر طرح‌های ملی و کلان آب کشور، در مراحل طراحی، اجرا و بهره‌برداری.

۴- اجرای برنامه همکاری مشترک وزارت نیرو و دانشگاه‌های معین در مدیریت حوضه‌ای رودخانه‌های ایران.

۵- استفاده از سامانه‌های هوشمند در مدیریت منابع آب و افزایش میزان بهره‌وری آب در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و شهری.

۶- مشارکت انجمن در اجرای پروژه‌های طرح احیا و تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی و آبخوان‌های کشور به منظور مقابله با پدیده رو به گسترش افت سطح آبخوان‌ها و فرونشست دشت‌های کشور.

۷- مدیریت ساماندهی رودخانه‌ها و مسیل‌های داخل شهرها با رویکردهای نوین، و ضرورت هماهنگی ارگان‌های مرتبط شهری در طرح و اجرای سیمای فنی- ایمنی- زیست محیطی- گردشگری در سامانه رودخانه.

۸- تدوین نظامنامه مدیریت سیلاب در سطح کشور (مصوب ۱۳۹۵) و اجرای نمونه رخدادهای سیلاب (شهری، منطقه‌ای، رهاسازی سیلاب از سدها، تندسیلاب‌ها، …) در سال آبی ۹۷-۱۳۹۶؛ ارزیابی شیوه اجرا و تعاملات مدیریتی و فنی در مدیریت سیلاب‌ها؛ و بازنگری در نظامنامه.

۹- توسعه سامانه‌های نوین هشدار سیل، به‌عنوان یک ضرورت انکارناپذیر در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها.

۱۰- سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌سازی در بهبود و توسعه کمی و کیفی منابع آب با استفاده از فناوری‌های نوین، در راستای بهره‌برداری از آب‌های نامتعارف، پساب‌ها و آب دریا.

۱۱- همکاری بین صنعت و دانشگاه در اجرای طرح‌های کارورزی مرتبط با آب.

۱۲- آینده‌پژوهی و پیش‌بینی وضعیت مدیریت منابع آب با تأکید بر اصل توسعه پایدار، و با توجه تغییرات رژیم اقلیمی و هیدرولوژیکی حوضه آبخیز داخلی و فرامرزی.

۱۳- توجه ویژه به هیدرولوژی و هیدرولیک آب شهری علی‌الخصوص در زمینه شهرسازی و مواجهه با سیلاب‌های درون‌شهری برای کاهش خسارات جانی و مالی.

۱۴- حضور و مشارکت مؤثر کارشناسان دستگاه‌های اجرایی در کنفرانس‌های آب و محیط زیست.

۱۵- توسعه دانش هیدرولیک به سمت همکاری با متخصصین علوم انسانی برای حل مسائل پیچیده مدیریت سازه‌های هیدرولیکی

۱۶- تغییر نگرش از ارائه راهکارهای صرفاً سازه‌ای به سمت “مدیریت سازه‌های هیدرولیکی” و افزایش بهره‌وری در استفاده از آنها

 


										
									

اخبار مرتبط

دعوت‌نامه مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده (نوبت اول) انجمن هيدروليک ايران-۱۴۰۲

بدين‌وسيله انجمن هيدروليک ايران به شماره ثبت ۸۳۰۰ از اعضای پيوسته انجمن دعوت می‌نمايد که …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *